Petycja o elektroniczne przekazywanie decyzji w sprawie podatku od nieruchomości
Temat przekazywania decyzji o wymiarze podatku od nieruchomości w formie elektronicznej ciągnie się od kilku lat. Pomimo, że zarówno obowiązujące prawo jak i oprogramowanie w które wyposażony jest nasz Urząd Gminy daje taką możliwość, to nie możemy się doczekać upowszechnienia tej metody dostarczania decyzji mieszkańcom.
A przecież wyeliminowanie papieru dałoby realne oszczędności zarówno finansowe jak i środowiskowe.
Stąd pomysł na petycję, którą uruchomiliśmy w weekend. Link do petycji poniżej, a dalej w tekście pełna treść petycji.
———————————————————————————————————————————————
My niżej podpisani wnosimy o
1. Uruchomienie możliwości przekazywania właścicielom nieruchomości położonych na terenie Gminy Leszno decyzji o wymiarze podatku od nieruchomości i podatku rolnego w formie elektronicznej z wykorzystaniem platformy Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta (wdrożonego w ramach projektu E-usługi między Wisłą, a Kampinosem), lub platformy Epuap.
2. Przeprowadzenie kampani promującej przejście na elektroniczną formę przekazywania decyzji podatkowych
3. Przeznaczenie oszczędności powstałych w wyniku realizacji punkt 1 (koszty sporządzenia formy papierowej decyzji i ich wysyłki) na zwiększenie kwoty Budżetu Obywatelskiego Gminy Leszno.
Uzasadnienie
1. Zgodnie ze Specyfikacja techniczną oprogramowanie Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta, wdrożone w ramach projektu “E-usługi między Wisłą, a Kampinosem” w Urzędzie Gminy Leszno posiada moduł “ePodatki” umożliwiający przekazywanie decyzji o wymiarze podatków użytkownikom portalu EBOI. Podstawę prawną do dostarczania pism stanowiących decyzje podatkowe za pomocą środków elektronicznych zawiera ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 Nr 137 poz. 926) w szczególności art. 144.
2. Z danych Związku Banków Polskich wynika, że około 20 mln Polaków (około ⅔ dorosłych obywateli) korzysta z bankowości elektronicznej. Na tej podstawie można przyjąć, że około ⅔ osób do których dostarczane są decyzje podatkowe byłaby gotowa zaakceptować zmianę ich formy na elektroniczną jeżeli Urząd Gminy przedstawi należyte uzasadnienie.
3. Koszt wysyłki pojedynczej decyzji podatkowej to 8-10 zł. Urząd Gminy nie udostępnia informacji jaki jest koszt czynności związanych z przygotowaniem papierowej formy decyzji podatkowych, ale można go oszacować na kolejne 8-10 zł. Przy założeniu, że ⅔ decyzji zamieniono by na formę elektroniczną, przy około 9-10 tys. decyzji, które rocznie wystawia Urząd Gminy Leszno można przyjąć, że oszczędności z tego tytułu powinny wynosić 50-100 tys. zł rocznie. Jednocześnie koszty wdrożenia takiej możliwości z wykorzystaniem już istniejącego oprogramowania byłyby znikome. Dodatkowym kosztem który należałoby ponieść to wydatki na akcję promującą wśród mieszkańców takie rozwiązanie.
4. Jako istotny argument w akcji promującej wnosimy o deklarację władz Gminy leszno, że uzyskane w ten sposób oszczędności zwiększą środki przeznaczone na Budżet Obywatelski Gminy Leszno.
5. Jako inicjatorzy petycji deklarujemy pomoc w przeprowadzeniu akcji promującej przejście na elektroniczną formę decyzji podatkowych, np. w postaci przygotowania i dystrybucji materiałów promujących to rozwiązanie (koszty ewentualnego wydruku pozostałyby po stronie Urzędu Gminy).